MamaLoes: Van kleinschalige babywinkel tot Twinkle 100 webshop
Achtergrond
MamaLoes, opgericht in 2009, begon haar reis als een kleine babywinkel in Goirle, Nederland. De oprichter, Loes de Volder, begon met de verkoop van voornamelijk tweedehands artikelen. Met de opkomst van de e-commerce markt, waagde ze zich aan de online wereld en boekte daarmee al snel succes.
Door de jaren heen is MamaLoes aanzienlijk gegroeid en heeft nu ongeveer 100 medewerkers in dienst. Ongeveer de helft van deze medewerkers werkt in hun magazijn van 10.000 m2. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich verder uitgebreid door het ontwikkelen van eigen merken en het verkopen op marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Ze introduceren ook regelmatig nieuwe producten op de Nederlandse markt, altijd met een sterke focus op kwaliteit en eerlijke prijzen.
Sinds 2015 werkt MamaLoes samen met Warehouse Online. Om meer te weten te komen over hoe ons WMS wordt gebruikt binnen MamaLoes, hebben we een interview gehouden met Marco Krah. Marco begon tien jaar geleden als online marketeer bij het bedrijf, maar houdt zich nu voornamelijk bezig met applicatiebeheer en procesoptimalisatie. In ons gesprek met Marco heeft hij uitgebreid gesproken over de explosieve groei van het bedrijf en hoe Warehouse Online daaraan heeft bijgedragen.
Uitdagingen
Voor de implementatie van Warehouse Online, stond MamaLoes voor een aantal uitdagingen. Ten eerste was er de snelle groei van hun webshop. Dit was natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar het bracht ook complexiteit met zich mee. Het beheer van de voorraad werd steeds ingewikkelder naarmate het aantal producten en bestellingen toenam. Het werd steeds moeilijker om de voorraadniveaus nauwkeurig bij te houden en te zorgen voor een efficiënte orderverwerking.
Aangezien MamaLoes tot 2015 nog geen WMS in gebruik had, moesten veel processen handmatig uitgevoerd worden. Het registreren van barcodes, het sorteren van producten, het printen van pakbonnen vanuit de webshop, het picken van orders en het bijwerken van de voorraad in de webshop waren allemaal handmatige processen. Dit was niet alleen tijdrovend, maar ook foutgevoelig. Fouten in deze processen konden leiden tot onjuiste voorraadniveaus, verkeerd gepickte orders en ontevreden klanten.
Deze uitdagingen maakten het voor MamaLoes noodzakelijk om een efficiënt en betrouwbaar WMS te implementeren. Het was duidelijk dat er een oplossing nodig was. Een oplossing die de explosieve groei van het bedrijf kon faciliteren en de efficiëntie van de logistieke processen kon verbeteren.
Oplossing
Om deze problemen aan te pakken, heeft MamaLoes in 2015 gekozen voor ons WMS. In eerste instantie begonnen ze puur met voorraadbeheer in Warehouse Online. Een jaar later, in 2016, verhuisden ze naar een groter magazijn en implementeerden ze verdere verbeteringen in hun processen. Een van deze verbeteringen was de introductie van locatiebeheer in het magazijn, wat hielp om processen als orderpicking te stroomlijnen.
Vijf jaar later, in 2021, verhuisde MamaLoes opnieuw. Doordat er in dit nieuwe magazijn nog meer ruimte was, ontstond er ook meer ruimte voor automatisering en standaardisering. Samen met MamaLoes hebben we hierdoor het pickproces opnieuw in kunnen richten, zodat het precies aansloot bij hun werkwijze. Verschillende pickprocessen werden geïmplementeerd op basis van factoren zoals verzendmethode en producttype. Zo zijn er onder andere aparte processen voor orders die Mamaloes zelf levert, Click & Collect orders en single-wave producten. Bij de laatste methode worden producten die al individueel verpakt zijn vanuit de fabrikant, direct gelabeld. Hierdoor kunnen orderpickers deze producten sneller verwerken én is er geen extra verpakking meer nodig. Ook hebben we fysiek papierwerk vervangen door handterminals, waardoor orderpickers geen tijd meer kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste papieren.
Door Warehouse Online zijn we ongeveer de helft minder tijd kwijt aan het verzamelen van orders. Bovendien hebben we in de tijd dat ik bij MamaLoes werk het productassortiment vertienvoudigd, iets wat nooit mogelijk was geweest zonder een goed WMS.
Marco Krah
Ook het inwerken van nieuwe medewerkers gaat nu een stuk gemakkelijker. Zoals Marco zelf aangeeft: “Eerder duurde het maanden voordat nieuwe medewerkers alle producten konden vinden. Door de eenduidige manier van werken die er nu is, zijn nieuwe medewerkers vrijwel direct operationeel.”
Volgens Marco zijn ook de klanten er op vooruit gegaan: “Klanten kunnen nu om 22:00 nog een bestelling plaatsen die de volgende dag wordt geleverd, waar dat eerder 14:00 was.”
Conclusie
Na een samenwerking van acht jaar hebben we flinke stappen weten te zetten om de processen van MamaLoes te verbeteren. In die tijd is het logistieke team gegroeid van enkele magazijnmedewerkers tot 50 medewerkers. En waar ze eerder simpelweg de voorraad bijhielden in ons WMS, zijn er nu enorm veel processen geautomatiseerd, is het systeem gekoppeld aan vervoerders en het ERP-systeem én maakt MamaLoes gebruik van geavanceerde handterminals en mobiele labelprinters.
Ondertussen blijven we samen continu kijken naar mogelijkheden om de processen nóg beter in te richten. Wat er nu op de planning staat? Een pilot met deze polsscanners, die ervoor moeten zorgen dat orderpickers altijd hun handen vrij hebben.